U bent ontwikkelaar welke een vakantiepark in ontwikkeling hebt en u wilt de nog te realiseren vakantiehuizen in een zo kort mogelijk tijdsbestek aan de man brengen. Het kan ook zijn dat u een makelaar bent welke door de tweede huizen ontwikkelaar in de hand is genomen om het recreatiepark te promoten en potentiële kopers te werven en vervolgens te bewegen tot het aankopen van een tweede woning. In beide gevallen is het belangrijk om de marketing van dit leisureproject goed in de markt te zetten.
Een belangrijk instrument om het bungalowpark en dus ook de te realiseren recreatiewoningen een goede spin-off te geven kan het openstellen van een modelwoning zijn. Maar hoe dit in te vullen, want in veel gevallen zien we dat er na het realiseren van de modelwoning de verdere invulling van deze extra marketing mogelijkheid stopt of in andere gevallen tenminste onvoldoende invulling aan wordt gegeven. Hieronder een aantal tips van hoe een modelwoning op een tweede woning project te presenteren naar de potentiële kopers toe.
1. (locatie modelwoning)
Zorg dat de te realiseren modelwoning op een goede plek op het recreatiepark wordt neergezet. Met andere woorden, de recreatiewoning moet een goede en positieve uitstraling hebben. Het is belangrijk om deze verkoopwoning niet in een hoekje van het vakantiepark wordt weggedrukt.
Realiseer dit object op een strategische plaats. Het moet makkelijk te vinden zijn door mensen die een bezoek willen brengen aan het showmodel. Zodoende kun je het tweede woning aanbod goed presenteren.
2. (aanzicht modelwoning en invulling rest van het perceel)
Op de bouwkavel staat niet allen de recreatiewoning, daaromheen ligt een nog braakliggend stuk grond. Hoe gaat u dit invullen. Deels zal het waarschijnlijk verhard worden. (oprit, terras, etc.) Hier is belangrijk dat u goede bestrating kiest die aansluit bij het recreatiepark en natuurlijk de modelwoning.
Misschien nog wel belangrijker voor de kijker die het park en de recreatiewoning wil bezichtigen is wat voor sfeer roept het vakantiepark en de 2e woning op. Een tuin met relatief veel groen (veelal gras) geniet de voorkeur. Dit zal bij de kijker een gevoel van ruimte en vrije tijd oproepen. Ook is een gazon ook relatief makkelijk te onderhouden. De tuin moet er in alle jaargetijden goed onderouden uitzien. Denk eraan een potentiële koper krijgt maar één eerste indruk zijn van het park + modelwoning, deze indruk is van groot belang en kan bij een positief oordeel uw kansen om een tweede huis te verkopen aanzienlijk vergroten.
3. (inrichting modelwoning)
Niet alleen het aanzicht van de recreatiewoning is belangrijk. Eenmaal binnen in het vakantiehuis wil je graag dat het ook een bepaald beeld oproept bij de consument. Doe de inrichting dan ook niet zelf maar besteed dit uit aan iemand die hiervan zijn werk heeft gemaakt. Je hebt interieurspecialisten die van de tweede huizenmarkt hun specialiteit hebben gemaakt. Zij weten precies wat de trends zijn op dit moment en kijken ook wat het best bij de stijl van het vakantiehuis past.
Als u het desondanks toch zelf wilt gaan inrichten, is het belangrijk om enkele punten goed in ogenschouw te nemen. Zorg dat de woning (+ramen) altijd goed schoon zijn. Zorg dat er de juiste verhouding natuurlicht de modelwoning binnenschijnt. Neem goed in ogenschouw wat voor kunstlicht en hoeveel kunstlicht u wilt gaan gebruiken. De verlichting moet bij de uitstraling van het tweede huis passen en ook de mate van verlichting moet goed in verhouding met het natuurlicht zijn.
Wat betreft de vloer moet u er rekening mee houden dat er veel mensen in de woning komen en deze bovendien het modelhuis in verschillende jaargetijden bezoeken. (het gehele jaar door) Zoek dus een vloerbedekking die goed oogt, slijtvast is en niet te vergeten makkelijk schoon te houden is.
4. (wanneer modelwoning open voor publiek)
Een modelwoning op een vakantiepark continue open voor bezoek hebben is een kostbare zaak. En vooral bij de ontwikkeling en verkoop van kleinere recreatieparken is dit ook geen haalbare kaart.
De belangrijkste dagen om geopend te zijn kunt al raden, dit zijn de zaterdag en met name de zondag. En natuurlijk de feestdagen, ook dan is het publiek bereidt om de tijd te nemen om tweede woning projecten te bekijken. De belangrijkste uren om uw modelwoning geopend (en bemand) te hebben zijn van 11.00 uur tot 15.00 uur. U kunt deze tijden natuurlijk naar eigen inzicht oprekken.
Wat wel belangrijk is dat mensen die (toevallig) langskomen en graag toch de modelwoning willen bezichtigen hiertoe de gelegenheid krijgen. Vermeldt daarom nadrukkelijk waar deze mensen een sleutel kunnen ophalen, of met iemand (bijv. beheerder) samen de recreatiewoning kunnen bekijken.
Zorg er ook voor dat er documentatie van het gehele recreatieproject voorhanden is en dat de mensen deze ook mee naar huis kunnen nemen en deze daar eens rustig kunnen doorlezen.
5. (verkoper in modelwoning)
Als ontwikkelaar of makelaar die de verkoop in handen heeft is het belangrijk om na te denken wie u in het modelhuis op het vakantiepark gaat plaatsen. Vaak zie je dat daar iemand neer wordt gezet die er voornamelijk is om een kopje koffie aan te bieden, een documentatiepakket te verstrekken en eventueel het 2e huis te laten zien. Dit is echter niet genoeg. Er moet iemand zitten die kennis van zaken heeft van de tweede woningmarkt en bovenal alles weet over het recreatiepark waar de modelwoning staat. Maar ook moet deze verkoper weten wat de mogelijkheden zijn op het gebied van financiering, parklasten, onroerend goed belasting, enzovoort.
Als je potentiële kopers in de modelwoning hebt dan is dit absoluut een erg geschikt verkoopmoment. Weliswaar zult u op dit moment (hoogstwaarschijnlijk) niet de verkoop rondmaken. Maar dit kan wel de basis gaan leggen tot een aankoop van recreatief vastgoed in een later stadium.
Het is dus erg belangrijk om goed na te denken over wie de verkoop te laten doen in de modelwoning.
Ik hoop dat u in bovenstaande punten nuttige informatie kunt halen waar u als ontwikkelaar of makelaar u voordeel kunt doen. Recreatief vastgoed verkopen is toch een heel andere markt dan de traditionele woningverkoop. Veel meer verkoopt u hier een gevoel, of sfeer zoals u wilt. Veel succes.